علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان، علت، نحوه انتقال و تشخیص

 

زگیل تناسلی یک بیماری جنسی است که از عفونت‌ها یا بیماری های آمیزشی (STD) می‌باشد و شایع ترین نوع این عفونت‌ها به شمار می‌رود. این بیماری توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود و پیش بینی شده حدود ۷۵% از جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا شوند. همچنین طبق آمار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد فعال از لحاظ جنسی در ایران به ویروس hpv مبتلا هستند. زگیل تناسلی در مردان و زنان یک بیماری مشترک است و می‌تواند بخش‌های مختلفی از اندام تناسلی آنها را درگیر نماید.
ویروس HPV تیپ‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها high-risk هستند و منجر به سرطان‌های رحم، مقعد و دستگاه تناسلی می‌شوند. برخی از گونه‌های این ویروس هم low-risk هستند که باعث ایجاد زگیل در واژن، مقعد، آلت تناسلی، کیسه بیضه و به ندرت دهان می‌شوند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا Genital warts یک عفونت شایع مقاربتی و به شدت مسری است که موجب بروز برجستگی‌های پراکنده یا گل کلم مانند بر روی پوست ناحیه تناسلی، مقعد و دهان می‌شود.
اگر زگیل تناسلی دارید، ممکن است متوجه توده‌ها یا رشدهایی در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد خود شوید که قبلاً وجود نداشتند. این برجستگی‌ها می‌تواند همرنگ با پوست بدن یا کمی تیره تر از آن باشد.
زائده‌های زگیل می‌توانند سطحی نرم یا زبر داشته باشند و معمولا در تماس پوست دست با آنها حالتی صابونی ایجاد می‌شود. گاهی زگیل‌ها به قدری کوچک‌اند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند، مگر اینکه به یکدیگر بپیوندند و توده‌ای را تشکیل دهند.
همچنین ممکن است شما بدون علائم ظاهری، ویروس اچ پی وی را در بدن خود داشته باشید و ناقل باشید. ممکن است سال‌ها پس از تماس با ویروس، علائم ایجاد شود، بنابراین نمی‌توان فهمید چه زمانی به HPV مبتلا شده‌اید.

علائم زگیل تناسلی مردان و زنان

از زمان ورود این ویروس به بدن تا زمان بروز زائده‌ها ممکن است چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال به طول بیانجامد و زمان دقیقی را نمیتوان برای آن تعیین نمود.
اما همزمان با ایجاد زگیل‌های تناسلی امکان ایجاد تغییر رنگ پوست نواحی تناسلی و مقعد وجود دارد. این زائده‌ها بدون درد هستند اما ممکن است باعث ایجاد التهاب و خارش شوند. همچنین در مواردی این ویروس ها ترشحات واژن را افزایش داده و موجب خونریزی می‌شود.

زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی در زنان نواحی مختلفی از بدن مانند فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن) را درگیر می‌نماید و باعث ایجاد این بیماری می‌شود.
معمولا آسیب پذیری زنان در برابر این ویروس بالاتر است، زیرا برخی از انواع پرخطر ویروس اچ پی وی منجر به بیماری‌هایی مثل سرطان دهانه رحم می‌شوند. تمامی موارد سرطان دهانه رحم در اثر ویروس HPV ایجاد شده است، اما تمامی موارد زگیل‌های تناسلی و ابتلا به HPV به سرطان مبتلا نمی‌شوند.
بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با کرایو و لیزر، هزینه این روش ها
زنان می توانند با انجام تست پاپ اسمیر از وجود سرطان گردن رحم آگاهی یابند. با این تست می توان سلول های پیش سرطانی را شناسایی و قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان از این امر پیشگیری نمود.

زگیل آلت تناسلی مردان

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در مردان نیز همان ویروس HPV است. این عارضه در مردان در نواحی آلت تناسلی مردانه، مقعد، کشاله ران و روی کیسه بیضه ها ایجاد می‌شود.
در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی احتمال انتقال ویروس از دهان وجود داشته و باعث ایجاد زائده‌هایی در گلو و دهان می‌شود. با ابتلا به این ویروس، در مردان نیز ریسک ابتلا به سرطان آلت تناسلی وجود دارد.

علت

عامل این بیماری ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV شناخته می‌شود. این ویروس دارای بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف است که ۴۰ نوع از آن در ناحیه تناسلی باعث ایجاد بیماری می‌شود. در اغلب موارد مبتلایان به زگیل تناسلی از این ویروس اطلاعی ندارند چرا که این عامل بیماری زا هیچ نشانه ای را ایجاد نمی‌کند.
البته در برخی موارد ویروس فعال شده و علائمی مانند زگیل‌های تناسلی را ایجاد می‌کند. نوع خاصی از این ویروس موجب بروز تومورهای خطرناک یا سرطان می‌شود.
این ویروس در حین رابطه جنسی واژینال و مقعدی و از طریق تماس مستقیم و پوست به پوست با افرادی که HPV دارند منتقل می‌شود، اما انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی به ندرت اتفاق می‌افتد.
عواملی که ریسک ابتلا به این ویروس را افزایش می‌دهند:
داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
داشتن سایر عفونت‌های ویروسی مانند HIV یا تبخال تناسلی
تجربه استرس

انواع زگیل ناحیه تناسلی

انواع زگیل‌های تناسلی بسته به ظاهر آنها به موارد زیر تقسیم می‌شوند:
زگیل کاکل دار
شبیه به گل کلم
نوک تیز
قارچ مانند
نامنظم
پاپیلاری

راه‌های انتقال زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم مهم‌ترین راه انتقال زگیل از طریق برقراری رابطه جنسی و مخاط بدن است، به همین دلیل زگیل تناسلی از بیماری های آمیزشی به شمار می‌رود. انتقال این عامل تنها با تماس پوست نواحی تناسلی امکان پذیر بوده و منوط به رابطه جنسی دخولی واژینال یا مقعدی نیست. همچنین یه ندرت اتفاق می‌افتد که در زایمان طبیعی این ویروس از مادر به جنین منتقل شود.
برخی از افراد گمان می‌کنند که ویروس HPV در صورت استفاده از کاندوم منتقل نمی‌شود، اما به این علت که کاندوم تمام سطح نواحی تناسلی را پوشش نمی‌دهد، امکان انتقال عامل بیماری زا وجود دارد.
امکان انتقال این ویروس از وسایل مشترک مانند حوله، لباس، صندلی، توالت همچنین عمل هایی مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن وجود ندارد.

فرق زگیل تناسلی با زگیل معمولی

تفاوت چشمگیر میان زگیل‌های تناسلی و معمولی در محل ایجاد آنها است. زگیل های‌معمولی در نواحی به غیر از اندام های تناسلی مانند کف دست و پا و غیره ایجاد می‌شود. در حالی که زگیل‌های تناسلی در نواحی اندام های جنسی بدن زن و مرد بروز می کند.
دیگر تفاوت این دو نوع زگیل، عامل ایجاد کننده آن است. در حالی که هر دوی این زائده‌ها از ویروس پاپیلومای انسانی ناشی می‌شوند، نوع این ویروس ها باهم متفاوت است. ویروس HPV بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد که برخی از انواع آن‌ها باعث زگیل‌های معمولی و برخی دیگر باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شوند.

تشخیص زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان

برای تشخیص قطعی این بیماری لازم است با پزشک متخصص در زمینه زنان، اورولوژی و جراح عمومی و … مشورت نمایید تا از وجود این زگیل ها اطمینان یابید. زیرا در برخی موارد این برجستگی ها با بیماری های پرخطر دیگر مانند سرطان به اشتباه تشخیص داده می‌شوند. برخی از راهکار های تشخیص این بیماری به این شرح است :
معاینه چشمی زگیل با استفاده ذره بین
نمونه برداری از زائده تحت بی حسی به منظور تشخیص نوع ویروس عامل بیماری
تشخیص زگیل تناسلی زنان راحت‌تر از مردان است. اگر فکر می‌کنید به این عارضه مبتلا شده‌اید باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید. در صورتی که علائم ظاهری در خارج و اطراف واژن وجود داشته باشد، با یک معاینه روتین قابل تشخیص است.
همچنین ممکن است داخل واژن و رحم بوسیله دستگاه معاینه شود، یا تست پاپ اسمیر انجام شود و در صورتی که مورد مشکوکی وجود داشت باشد، نمونه در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی می‌شود.

انواع راه‌های درمان زگیل تناسلی مردان و زنان

زگیل تناسلی بیماری کم خطری محسوب می‌شود که عمدتاً بدون درمان نیز بهبود می‌یابد، اما از این نظر که ظاهر نازیبایی را ایجاد می کند لازم است برای درمان و کنترل بیماری خود تحت نظر پزشک باشید. این بیماری تنها از این جهت خطرناک محسوب می شوند که ریسک ابتلا به سرطان رحم و آلت تناسلی را افزایش می دهند. برخی از روش‌های درمان این عارضه به شرح زیر است :

پماد برای درمان زگیل تناسلی

توصیه ما این است که بدون تشخیص و تجویز دکتر زگیل تناسلی به هیچ عنوان از دارو استفاده نکنید. اما مهم‌ترین پمادهایی که برای کاهش علائم و گاهی از بین بردن زگیل تناسلی تجویز می‌شوند, عبارتند از :
اسید سالیسیلیک
پودوفیلین
آلدارا
سینکاتچینز


Comments

Popular posts from this blog

بهترین دکتر بواسیر، پزشک متخصص هموروئید در تهران

۶ روش عمل جراحی فیستول مقعدی; مراقبت‌های بعد از عمل

درمان ۱۰۰% زگیل دست و پا با لیزر و کرایو – علت و هزینه