علائم کیست مویی چیست و چه عواملی در بروز آن موثرند؟

علائم کیست مویی چیست و چه عواملی در بروز آن موثرند؟

 

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک بیماری شایع پوستی است که شامل عفونت مزمن پوست می‌باشد. پیلونیدال از ریشه لاتین pilonidal sinus به معنی مو و آشیانه گرفته شده است، از این رو می‌توان این بیماری را شامل حفره یا حفراتی در زیر پوست دانست که بنا به اعتقاد بسیاری از متخصصان آشیانه مو می‌باشد.

اما این در حالی است که اصطلاح آشیانه مو برای این بیماری شاید در تمام موارد صحیح نباشد، چرا که در برخی از موارد در کیست تنها عفونت وجود دارد و ترشحات عفونی در لایه های زیرین پوست به صورت آبسه ظاهر می‌شود.

به عبارت ساده تر سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی حاوی مو می باشد.گفتنی است این بیماری در جنگ جهانی دوم به نام بیماری رانندگان جیپ معروف بود، چرا که این دسته از رانندگان به مدت طولانی در جاده‌های ناهموار مشغول به رانندگی بودند.

کیست مویی

باید اذعان داشت که به کار بردن لغت کیست می تواند باعث بروز اشکال در تشخیص و یا انتخاب نحوه درمان کیست مویی شود، چرا که برخی از آسیب شناسان و جراحان بعد از انجام آزمایشات متعدد توانسته اند، در موارد نادری دیوار هایی را در داخل آبسه پیدا کنند که حاوی لایه های خارجی پوست می باشد.

لذا باید متذکر شد که بیماری پیلونیدال در بیشتر اوقات به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکرو کوسیکس بروز پیدا می‌کند. در این موارد یک کیست زمینه ای به همراه نسج گرانولاسیون, فیبروز و معمولا توده های مو وجود دارد.

بیماری کیست مویی یا پیلونیدال در مردان و زنان

بدیهی است بیماری مورد بحث از گذشته تا به امروز در میان مردان بسیار شایع تر می‌باشد که البته شاید بتوان علت این امر را در مراجعه کم خانم ها به پزشک به علت خجالت و یا در مقابل پر مو بودن آقایان جستجو کرد.

بنابراین می‌توان این ادعا را داشت که میزان ابتلا زنان و مردان به بیماری کیست مویی یا پیلونیدال به طور تقریبی یکسان می باشد. همچنین باید متذکر شد که امکان ابتلا به این بیماری در افراد سیاه پوست تقریبا صفر است.

سن ابتلا به سینوس پیلونیدال

بر اساس تحقیقات به عمل آمده می توان به این مهم دست یافت که به طور معمول سن ابتلا به این بیماری بیشتر بین رده های سنی ۱۸ تا ۴۰ سال شایع است اما امکان ابتلا افراد ۱۶ تا ۲۶ سال بسیار بیشتر می باشد.

به گونه ای که از هر ۱۰۰ هزار نفر در این رده سنی ۲۶ نفر به این بیماری دچار می شوند. از این رو می‌توان این ادعا را داشت که امکان بروز این بیماری در افراد مسن به طور تقریبی وجود نخواهد داشت.

محل ایجاد کیست مویی یا پیلونیدال

کیست مویی مقعدی

آنچه مسلم است امکان بروز سینوس پیلونیدال در نقاط مختلف بدن که محل رویش مو می‌باشد وجود دارد. لذا شایع ترین محل ابتلا به کیست مویی در قسمت تحتانی ستون فقرات یا دنبالچه می باشد. کیست مویی در پایین کمر شایع ترین نوع این عارضه می باشد که به آن کیست مویی مقعدی هم گفته می شود.
همچنین در بیشتر موارد این بیماری در انتهای ستون فقرات (ناحیه ساکروکوکسیژیال) بروز می‌کند، این در حالی است که این بیماری هیچ ارتباطی با ستون فقرات یا کانال نخاعی ندارد.

 

نشانه‌ها و علائم کیست مویی

بدیهی است که بیماری کیست مویی در مراحل ابتدایی با هیچ نشانه ای همراه نیست، به گونه ای که حتی شخص از وجود بیماری مطلع نخواهد بود.

بنابراین می توان این گونه اظهار داشت که در صورت عدم بروز عفونت به طور کلی این بیماری با هیچ علایمی همراه نخواهد بود و شاید تنها به هنگام لمس آن ناحیه، تنها توده ای سفت قابل باشد، اما این در حالی است که به هنگام بروز عفونت علایم کیست مویی به شرح زیر خواهد بود:

  • ایجاد التهاب
  • ایجاد احساس درد
  • ایجاد قرمزی بر روی پوست
  • ایجاد حفره های زیر پوستی در فاصله بین دو باسن و یا کمی بالاتر از مقعد
  • تب و لرز
  • ترشح عفونت
  • احساس درد به هنگام نشستن: در این صورت می توان از بالشتک های مخصوص به هنگام نشستن استفاده نمود.

 

کیست مویی چیست - درمان کلینیک

Comments

Popular posts from this blog

بهترین دکتر بواسیر، پزشک متخصص هموروئید در تهران

۶ روش عمل جراحی فیستول مقعدی; مراقبت‌های بعد از عمل

درمان ۱۰۰% زگیل دست و پا با لیزر و کرایو – علت و هزینه